Stiba-leden kunnen zich op vrijwillige basis met hun service onderscheiden door verdergaande service te bieden dan de standaard Stiba-Garantievoorwaarden. Stiba-leden die onder deze service willen leveren, worden op de Groene onderdelen site genoemd. In het kort houdt Stiba Kwaliteits Onderdelen in dat een jaar garantie wordt gegeven op alle delen en dat in- en uitbouwkosten vergoed worden indien een onderdeel verkeerd geleverd wordt. Verder houdt het lid bij hoe vaak het mis gaat en hoe het opgelost wordt.
Waarom?
De markt vraagt erom. Door overzichtelijk aan te geven wat de service inhoudt en waar deze te verkrijgen is, wordt het aantrekkelijk voor (nieuwe) klanten om met gebruikte delen te werken. Veel Stiba-leden geven vrijwillig al een dergelijke service. Ze hoeven hun werkwijze dus nauwelijks aan te passen.
Voordelen deelname
Gebruikte onderdelen worden aantrekkelijker als het risico bij toepassing afneemt. Klanten zullen sneller over de streep getrokken worden als ze vooraf weten welk risico ze lopen en welke garantie ze hebben en of die in hun beleving voldoende is. De garantie wordt duidelijk beschreven in de Garantiebepalingen Stiba Kwaliteits Onderdelen. Het risico voor Stiba-deelnemers is maar zeer beperkt. Veel Stiba-leden doen op deze basis al zaken. De eisen van Stiba Kwaliteits Onderdelen gaan niet verder dan wettelijke eisen. En in geval van aantoonbare schade door klant veroorzaakt, is niet het Stiba-bedrijf aansprakelijk. Wel dient in dat geval getracht te worden het probleem alsnog naar tevredenheid opgelost te krijgen. In geval een klant aantoonbaar zelf een verkeerd onderdeel heeft besteld, hoeft deze niet met het onderdeel te blijven zitten, het moet het Stiba-lid echter geen extra kosten geven. Bovendien geldt dat vlotte service zal leiden tot een goede naam en een klant die terugkomt. Stiba maakt Stiba Kwaliteits Onderdelen bekend bij diverse stakeholders en noemt deelnemers met naam en link op de website groeneonderdelen.nl.
Wettelijk kader
Stiba Kwaliteits Onderdelen komt de wettelijke eisen veel verder tegemoet dan de standaard Stiba-Garantievoorwaarden:
Wie kritisch kijkt ziet dat de wet en Stiba Kwaliteits Onderdelen niet 100% synchroon lopen. Stiba is echter van mening dat met de Stiba Kwaliteits Onderdelen ontevreden klanten meer dan voldoende tegemoet gekomen worden zodat ze hun recht niet via de rechter hoeven af te dwingen.
Eisen voor deelname
Zie Eisen deelname Stiba Kwaliteits Onderdelen.
Garantiebepalingen
Zie Garantiebepalingen Stiba Kwaliteits Onderdelen.
Wilt u meedoen?
U kunt zich aanmelden bij het Stiba-secretariaat via mail henkjannix@stiba.nl of telefoon 06-12962938.