Dit is geen 1-aprilgrap. Na jarenlang aandringen, lobbyen en argumenten aandragen is één van de grootste ergernissen en bronnen voor oneerlijke concurrentie eindelijk verleden tijd! Het afmelden van auto’s voor demontage is vanaf 1 april dit jaar exclusief voorbehouden aan erkende autodemontagebedrijven.
Tot deze datum kan iedereen een auto van 15 jaar of ouder zelf voor demontage afmelden onder de regeling ‘Sloop In Eigen Beheer’ (SIEB). Auto’s halen gemiddeld de 18 jaar al met gemak. Dat betekent dat in feite bijna alle auto’s via deze mogelijkheid afgemeld kunnen worden, waarmee onze branche omzeild wordt. Gelukkig gebeurt dit niet op enorme schaal, maar ieder voertuig is er één teveel. Het nam de afgelopen jaren toe met ongeveer 1000 auto’s per jaar tot bijna 10.000 auto’s per jaar. De SIEB regeling biedt niet alleen de thuissloper de gelegenheid om van zijn kentekens af te komen. Ook de cowboys die illegaal autowrakken ophalen en voor de hoogste prijzen adverteren, laten mensen zelf hun auto’s afmelden voor de wrakken naar de knipper gaan.
Op de RDW site staat ook erg duidelijk dat SIEB een legitieme manier is om van een te demonteren auto af te komen. Dat was Stiba al een hele poos een doorn in het oog, maar de RDW weigerde dit anders te verwoorden of minder prominent in beeld te zetten. Daar komt nu ook een eind aan.
Stiba heeft lang moeten volhouden en aan de RDW en zelfs I&M vaker dan eens uit moeten leggen waarom SIEB achterhaald is en dat het illegaliteit faciliteert. SIEB is verouderd. Er zijn talloze andere maatregelen om van een oude auto af te komen. Ook heeft de gemiddelde demontage leeftijd de regeling al jaren geleden rechts gepasseerd. Er werd als oplossing ook vaak een verhoging van de SIEB leeftijd genoemd, maar onze voorkeur ging uit naar een geheel einde van SIEB. Elke gelegenheid dat we het uit konden leggen, hebben we dat gedaan. Later heeft ook ARN zich aangesloten bij deze strijd. Uiteindelijk hebben we de laatste duw bij de RDW en I&M kunnen geven en is het einde van de regeling voor auto’s een feit. Voor andere voertuigcategorieën geldt nog wel een SIEB regeling. Ooit hoopt Stiba dat ook te beëindigen. Met auto’s is echter alvast de grootste stap genomen en auto’s vormden ook het grootste probleem met SIEB.
Mogelijk zal er enige verschuiving van SIEB optreden naar export meldingen om van kentekens af te komen. Valse exportmeldingen zijn echter beter beheersbaar dan SIEB. Er loopt al enige tijd het ‘Fake-export’ project om nog meer grip te krijgen op valse afmeldingen. Er wordt al opgetreden tegen bedrijven die valse exportmeldingen doen. Als er nieuws over te melden is, zult u dat in een Nieuwsflits vernemen.
Stiba meent dat met het einde van SIEB voor auto’s een mijlpaal is bereikt en is trots op dit bereikte resultaat!