Op 26 november 2010 hield EGARA (de overkoepelende organisatie van (auto)demontageverenigingen in Europa) haar halfjaarlijkse meeting in Sassenheim. De belangrijkste onderwerpen waren: de status van afval, POP’s (Persistent Organic Pollutants ofwel: Slecht afbreekbare organische vervuilende stoffen) en Multirex.
Afvalstatus
De afvalstatus is een belangrijk onderwerp in veel landen. Niet in alle landen hanteert men dezelfde status en geven de overheden hun eigen interpretatie aan de Kaderrichtlijn Afvalstoffen. Het Europese DG Environment geeft aan dat onderdelen, als ze eenmaal van de wrakken zijn gedemonteerd voor opslag of verkoop, producten zijn en niet langer afval. Sommige landen blijven het echter hardnekkig afval noemen. Het risico is dat deze delen als afval behandeld moeten blijven worden, wat bijvoorbeeld export enorm bemoeilijkt vanwege EVOA regels. Demontageverenigingen in deze landen hebben er dus een taak aan dit beter bij hun overheden voor elkaar te krijgen. EGARA kijkt of er documenten of uitspraken zijn om haar leden te helpen bij deze kwestie.
POP
POP’s (slecht afbreekbare organische vervuilende stoffen) zijn een zorg voor de toekomst. Ze worden gebruikt als vlamvertragers in autobekleding. Het is nog niet duidelijk of de concentraties zo hoog zijn dat ze vanwege hun giftigheid verbrand moeten worden en niet in het shredderafval mogen blijven zitten. Voorlopig lijkt het probleem vooral bij de producenten te liggen omdat zij ze erin hebben gestopt. Het blijft een punt van aandacht en verenigingen moeten er scherp op zijn als hun overheid erover begint.
Multirex
De Franse demontagevereniging CNPA had spreektijd gevraagd voor een presentatie door Multirex. Dit is een systeem waarin onderdelen worden besteld en opgekocht voor revisie en export. Het is in handen van 24 demontagebedrijven en ongeveer 100 bedrijven leveren. Multirex plaatst een boodschappenlijst en inkopers rijden non-stop rond om de onderdelen op te halen.
EGARA deed ook verslag van haar bezoek aan ACEA (autoproducenten) in Brussel waar een airbag plofapparaat werd gedemonstreerd. Nieuw aan dit apparaat is dat het via de OBD aansluiting ingeplugd kan worden. Het SEDA apparaat gedraagt zich als PCU, in plaats dat het deze aanstuurt, en heeft 5 kabels waaruit de juiste gekozen moet worden. Nadeel is dat auto’s wel aan het laatste OBD protocol moeten voldoen, waardoor het alleen op auto’s vanaf 2010 werkt.
Op deze meeting werden ook de laatste formaliteiten geregeld zoals het tekenen van een machtiging voor een statutenwijziging. Zodra de statuten officieel gedeponeerd zijn komen ze online op de EGARA site www.egaranet.org te staan.
De springmeeting mei 2011 zal in Kopenhagen gehouden worden.